torstai 12. kesäkuuta 2014

Minä olen minä

Lääkäri sanoi minulle: "olethan sinä hirveän sairas". Onhan minulla sairauksia, oireita ja paljon kipuja, mutta en ole koskaan ajatellut olevani hirveän sairas. Miksi en? Määritelmä / kuvaus kuulostaa hirveltä. Kuolevalta potilaalta? Ehkä. Vaikka voihan olla vakavasti sairas, vaikkei olisi kuolemaisillaan. Vai voiko? Kenelle määritelmä on "varattu"?

Enemmän on kyse itsestäni. On helpompi ajatella samalla tavalla kuten hoitokin on järjestetty. Kaikki sairaudet ja niihin liittyvät oireet hoidetaan erikseen. Ne oireet, jotka eivät selvästi liity lukuisiin sairauksiin, eivät yleensä ole kenenkään mielenkiinnon kohteena. Selviän helpommalla pilkkomalla itseni osiin kuin ajattelemalla kokonaisuutta. Kuitenkin elän kokonaisuutena ja ehkä minun pitäisi herätä lopettamaan lokerointi. Olen sairauksista huolimatta ehjä yksilö ja on ehkä hyvä, etten miellä itseäni "hyvin sairaaksi". 

Hyvät hetket puhuvat sairaana olemista vastaan. Vaikka en pakene asiaa, en halua mieltää itseäni sairaaksi. Sairaat ihmiset ovat SAIRAITA. En halua olla sairas. Ja vaikka olenkin sairas, se ei ole identiteettini. Sairaudet eivät määrittele sitä KUKA olen. Minä olen minä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti