tiistai 18. marraskuuta 2014

Sote-uudistus - meidän parhaaksi?

Nyt vihdoin on saatu jonkinlainen sopu sote-ratkaisusta. Edelleen julkisuuteen tulevat tiedot ovat aika epämääräisiä kansalaisen näkökulmasta, mutta eivät kai tässä vaiheessa voi muutakaan olla.

Tämä on tosin vaan taas notkahdus eteenpäin. Nyt vasta luodaaan tulevaisuuden toimijoita. Toteutus on vielä ihan auki, kuten esimerkiksi rahoitus, joka takaa koko uudistuksen onnistumisen. Välillä on tuntunut, että asiakas Matti Meikäläinen ei olisi voinut olla kauempana uudistuksen suunnittelusta, vaikka juuri hän oli se kaiken alku ja syy, miksi tämä tehdään.


Sosiaali-ja terveyspalvelujen yhdistyminen

Parhaimmalta kuulostaa se, että terveys-ja sosiaalipalvelut saataisiin samalta "luukulta". Meille monisairaille ja sekä terveys-että sosiaalipalveluja tarvitsijoille tämä on huippuhyvä uutinen. 


Se, mitä ei voida ikinä mitata rahassa, on sairaiden ja heikkojen jostain puristama energia, jolla he yrittävät luovia sosiaali-ja terveyspalveluiden viidakossa. Siinä viidakossa  kukaan ei oma-aloitteisesti ojenna auttavaa onjenkortta, jolla selviäisi viidakon läpi poimien itselleen tarpeelliset hedelmät kivikkoisen lopun varrelta ja tuntisi itsensä vielä ehjäksi maaliin päästyään. Moni jää ilman hedelmiä, koska ei tiedä, mitä poimia ja on silti oksien raapima. Ei ihme, että joka vuosi jää sosiaalietuuksia paljon hakematta - ja saamatta. Ihmiset eivät siis tiedä, mihin ovat oikeutettuja, mutta on paljon myös niitä, jotka ovat vain liian väsyneitä ja/tai sairaita hakeakseen niitä. Jos nämä väliinputoajat pelastetaan ja sairaiden energiaa säästetään itsensä hoitamiseen, voittavat kaikki. 


Erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollom lähentyminen

Erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon lähentyminen on myös erinomainen uutinen. Tämäkin on myös yksi kuilu, jonne moni putoaa. Terveyskeskuslääkärit vaihtuvat jatkuvasti, eivätkä lääkärit ehdi perehtyä potilaiden kokonaistilanteeseen. 

Omalääkäriajatus toimii harvassa paikassa, kuten varmaan oli suunniteltu: lääkäri tuntisi potilaan ja potilas lääkärin. Tavalliset puhelinkeskustelut terveyskeskuslääkärin ja erikoissairaanhoidon välillä tuntuvat olevan täysin outo asia, paperikonsultaation kynnys on korkeampi ja se vie aikaa sekä juoksuttaa potilasta. Eri paikoissa ravaaminen on jo ajallisesti, rasitukseltaan ja matkakuluissa yhteiskunnalle ja potilaalle suuri kustannus. Sairastuneen ihmisen ajan ja energian käyttöä ei vaan kukaan yleensä huomioi, eikä ymmärrä sen arvoa. Kelan maksamien matkakustannusten määrä on sentään päättäjillekin selkeä summa. Käyntejä erikoissairaanhoidossa tarvitaan edelleen, mutta näiden tahojen saumattomampi yhteistyö ja potilaan pomputtamisen lopettaminen tältäkin osalta olisi suuri parannus. 


Lähialueen osaaminen kuntayhtymillä?

Omassa kunnassa asoista päättämisessä on etuna paikallistuntemus. Sama sosiaalityöntekijä saattaa pikkukunnassa käsitellä asiakkaan kaikki etuudet tai vähintään tuntea kokonaistilanteen ja esimerkiksi tietää minkälaisia kuljetuspalveluja juuri tuon 
kunnan alueella on tarpeen. Asiakas tunnetaan yleensä henkilökohtaisesti ja myös 
asiakkaan kynnys ottaa yhteyttä on pieni. Jos palvelu siirretään kauemmaksi, voi tilanne 
olla eri. Toisaalta tämän hetken sote-ratkaisu ei paljon valaise asiaa: mitä käytännössä tarkoittaa kuntayhtymien toteutusvastuu?


Yhdenmukainen kohtelu joka paikassa

Jos yhdenvertaisuuden tavoite toteutuu, ollaan jo tekemässä historiaa. Eri sairaanhoitopiireillä on huomattavan eri käytäntöjä,ja jopa Kela kohtelee ja tulkitsee eri tavalla säännöksiä eri puolella maata. Kuntoutuksen toteutus ja apuvälineiden myöntäminen vaihtelee paljon, ja näillä on hyvin olennainen merkitys sekä potilaan että yhteiskunnan näkökulmasta. Tieto epätasa-arvoisesta kohtelusta on nykyään potilaiden tiedossa, vertaistukiryhmät ja some- keskustelut levittävät tietoa aivan eri tavalla kuin ennen. Läpinäkyvyys ja samanlainen lakien ja sääntöjen noudattaminen olisi ehdottoman tärkeää uudistuksen toteutuksessa.


Tarvitaanko kunnan hallintotyöntekijöitä?

Jos kuntayhtymä on hallintohimmeli, mitä ovat ko asioiden kanssa painivien kunnan päättäjien ryhmä? Mitä jää jäljelle kunnan päättäjille? Paljon on tietysti kunnassa muitakin asioita, mutta sote-asiat ovat suuri pala kakkua. Ehkä he siirtyvät kuntayhtymiin tai tekevät kunnasta käsin sinne töitä. Kansalaiset kuitenkin valitsevat ihmiset kunnallispolitiikkaan ja sen mahdollinen osittainen alasajo on suuri asia.

Kuntayhtymän päätöksenteosta käytännössä ei vielä liene mitään tietoa, mutta voisi kuvitella, että keskitetty sote-asioista päättäminen 19 kuntayhtymässä vie väistämättä 
päätöksentekoa kauemmaksi kuntalaisista. Aika näyttää, miten tämä ratkaisu käytännössä toimii. 


Ihmisten pitäminen toiminta- ja työkuntoisina mahdollisimman hyvin pitäisi olla kaikkien intressi. Ehkä tässä voisi otta oppia uudesta Op-Pohjolan Omassiraalasta; miten tehokkaasti saadaan byrokratiaa ja välikäsiä vähentämällä ihminen nopeammin mahdollisimman hyvään kuntoon ja mahdollisesti työelämään. Ja paljon vähemmillä kustannuksilla.

Uudistuksella on paljon erittäin kunnianhimoisia ja hyviä tavoitteita. Aika näyttää miten nämä toteutuvat käytännössä.